آزمون استدلال بالینی دستیاران بیمارستان فارابی برگزار شد
مدیر دفتر توسعه آموزش بیمارستان فارابی: هدف ما از برگزاری آزمون های استدلال بالینی ارزیابی برای یادگیری است
مدیر دفتر توسعه آموزش بیمارستان فارابی در گفت و گو با روابط عمومی این بیمارستان درباره فراهم شدن زیر ساخت ها و مزایای برگزاری آزمون های استدلال بالینی در بیمارستان فارابی و تاثیر این آزمون ها بر یادگیری و فرایند تشخیص و درمان بیماران توسط دستیاران چشم پزشکی توضیحاتی را ارائه کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، دومین آزمون استدلال بالینی این بیمارستان در سال ۱۴۰۲، پنجشنبه ۱۷ اسفند با حضور ۸۶ دستیار در دو گروه 43 نفره در این مرکز برگزار شد.
دکتر آرش میرمحمدصادقی، مدیر دفتر توسعه آموزش و مدیر برنامه دستیاری بیمارستان فارابی در گفت و گو با روابط عمومی این بیمارستان در زمینه برگزار این آزمون اظهار داشت: ما دوبار در سال آزمون استدلال بالینی که تلفیقی از آزمونهای PMP (Patient Managenet Problem) و KF (Key Feature) است را برای دستیاران بیمارستان برگزار میکنیم. با توجه به اینکه سوالهای بخش شفاهی آزمون بورد (آزمون دانشنامه تخصصی چشم پزشکی) نیز به همین صورت است، پس آزمونهای استدلال بالینی باعث میشود تا دستیاران آمادگی بیشتری برای آزمون بورد داشته باشند. دستیاران سال یک چشم پزشکی نیز در این آزمون شرکت میکنند و به این ترتیب هر دستیار تا پایان دوره چهار ساله خود در هشت آزمون استدلال بالینی شرکت خواهد کرد.
وی با اشاره به اهمیت برگزاری این آزمونها گفت: آزمونهای استدلال بالینی در سطح جهانی بسیار معتبر هستند. زیرا در زمینه سنجش توانایی تشخیصی و درمانی دستیاران نسبت به آزمونهای چهار گزینه ای، آزمون بسیار قویتری به شمار میروند. به همین دلیل افرادی که در این آزمون نمرههای بالاتری کسب میکنند، در زمینه تشخیص و درمان نیز پزشکان بهتری هستند.
دکتر میرمحمد صادقی از فراهم شدن زیرساختهای برگزاری آزمون استدلال بالینی در بیمارستان فارابی خبر داد و افزود: تا پایان سال ۱۴۰۱ این آزمونها در مرکز جامع آزمونهای الکترونیک دانشگاه علوم پزشکی تهران واقع در مرکز طبی کودکان برگزار میشد. خوشبختانه با پیاده سازی پرونده الکترونیک و افزایش قابل توجه تعداد رایانه ها، زیر ساخت لازم در داخل بیمارستان فارابی فراهم شد تا بتوانیم آزمون استدلال بالینی را در بیمارستان خودمان برگزار کنیم. این موضوع مزایای زیادی دارد. از جمله اینکه دستیاران پس از پایان آزمون به سرعت در درمانگاهها حاضر شده و مشغول به کار میشوند تا خلل یا تاخیری در روند درمان بیماران ایجاد نشود. همچنین به دلیل آشنا بودن با محیط، اضطراب کمتری نیز خواهند داشت. تجربه موفق اولین دوره آزمون استدلال بالینی در بیمارستان فارابی باعث شد تا از این پس بدون مشکلی بتوانیم در داخل بیمارستان چنین آزمونهایی را برگزار کنیم.
مدیر دفتر توسعه آموزش بیمارستان فارابی با قدردانی از رئیس، معاونان و استادانی که طراحی سوالهای این آزمون را بر عهده داشتند تصریح کرد: با همکاری این عزیزان و همچنین همکاران مدیریت، فناوری اطلاعات، حراست و حفاظت فیزیکی، آموزش، خدمات و سایر دوستان برگزاری چنین آزمونهای در این مرکز فراهم شده است.
دکتر میرمحمد صادقی در ادامه با بیان هدف اصلی آزمونهای استدلال بالینی گفت: بر اساس آنچه که در آموزش پزشکی نوین وجود دارد، ارزیابی یادگیری یا Evaluation of Learning صحیح نیست. بلکه ارزیابی برای یادگیری یا Evaluation for Learning درست است. هدف ما نیز از برگزار آزمونهای استدلال بالینی ارزیابی برای یادگیری است. در واقع بیشتر میخواهیم که دستیاران مسائل را یاد بگیرند و البته بخشی از نمره درون بخشی آنها نیز به این آزمون اختصاص دارد.
وی در پایان افزود: در اولین هفته پس از برگزاری آزمون نیز استادان با حضور در کنفرانس هفتگی بیمارستان فارابی، تحلیل و بررسی سوالهای آزمون را انجام خواهند داد تا فرایند یادگیر دستیاران کامل شود.
ارسال به دوستان